Warning: Missing argument 1 for listV(), called in /home/melodiadiety/ftp/obk.melodiadiety.pl/pages/pN2/_.php on line 14 and defined in /home/melodiadiety/ftp/obk.melodiadiety.pl/libs/function.php on line 251

Warning: Missing argument 2 for listV(), called in /home/melodiadiety/ftp/obk.melodiadiety.pl/pages/pN2/_.php on line 14 and defined in /home/melodiadiety/ftp/obk.melodiadiety.pl/libs/function.php on line 251
 Odchudzanie bez kitów | Odchudzanie | Zdrowe odżywianie | Diety odchudzające - ładunek glikemiczny kontra indeks glikemiczny
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

Nie wyświetlaj więcej tego komunikatu
Odchudzanie bez kitów Facebook   Odchudzanie bez kitów Youtube   Odchudzanie bez kitów RSS   Instagram   zaloguj się   /   zarejestruj się   /   kanały RSS


Logowanie

zamknij X
Nazwa użytkownika:
Hasło:

Nie masz jeszcze konta?

Zarejestruj się bezpłatnie w serwisie.


Dlaczego warto się zarejestrować?

Po założeniu konta można:


  dodawać przepisy

  prowadzić pamiętnk odchudzania

  komentować artykuły

  korzystać z serwisu bez ograniczeń



Rejestracja

zamknij X
Płeć: Kobieta   Mężczyzna
Data urodzenia:    
Masa ciała:
Wzrost:
Nazwa użytkownika:  *
Hasło:  *
Powtórz hasło:  *
E-mail:  *

Oświadczam, że zapoznałem się i akceptuję treść regulaminu serwisu
oraz wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez
Olimp Laboratories Sp. z o.o. Nagawczyna 109c 39-200 Dębica,
jako administratora danych osobowych, w celu realizacji usług dostępnych
w serwisie. *

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Olimp Laboratories Sp. z o.o. w celach marketingowych, w tym na otrzymywanie na podany adres e-mail informacji handlowej wysyłanej przez Olimp Laboratories Sp. z o.o. w imieniu własnym lub na zlecenie jej partnerów biznesowych, a także na przekazywanie danych osobowych innym podmiotom. *

* pola wymagane



Odchudzanie Zdrowe odżywianie


Diety odchudzające - ładunek glikemiczny kontra indeks glikemiczny

Diety odchudzające - ładunek glikemiczny kontra indeks glikemiczny

W ostatnich latach XX wieku głównym elementem dietoterapii otyłości i powikłań miażdżycy było zmniejszenie spożycia tłuszczu. Stało się tak, ponieważ fizjolog z University of Minnesota – Ancel Keys opublikował pewna pracę pt: „Arterioskleroza, problem współczesnego zdrowia publicznego”. W pracy tej stwierdził, że zwiększająca się liczba zgonów na świecie spowodowanych chorobami serca jest skutkiem nadmiernego spożycia tłuszczów. Keys w swojej pracy opierał się na porównaniu ilości zgonów z powodu chorób serca w różnych krajach z ilością spożywanych tłuszczów. Obserwując wybrane populacje wykazał pozytywną korelację między spożyciem tłuszczu a śmiertelnością w wyniku choroby wieńcowej. Problem w tym, że uwzględnił tylko 6 krajów spośród 22 krajów, z których posiadał dane. Biorąc pod uwagę także inne populacje nie sformułowałby takiej hipotezy. Jego praca doprowadziła do nakłaniania ludzi do stosowania diety niskotłuszczowej i zmiany sposobu odżywiania w wielu państwach.

Zmniejszone spożycie tłuszczu spowodowało podniesienie się spożycia ilości przetworzonych węglowodanów w diecie ludzi, które najczęściej są określane mianem węglowodanów łatwo przyswajalnych. W efekcie czego w ciągu ostatnich 30 lat liczba osób otyłych w USA wzrosła o około 30%. W Polsce nadwaga występuje u około 35% mężczyzn i 30% kobiet.

W tej chwili coraz większą uwagę przykłada się do jakości, struktury węglowodanów występujących w diecie, ponieważ wpływają one w różny sposób na glikemię poposiłkowa. W 1981 roku Dr David Jenkins, specjalista w zakresie żywienia z Toronto zbadał wpływ 62 najczęściej spożywanych produktów i cukrów prostych na glikemię poposiłkową i na tej podstawie opracował system charakteryzujący żywność zawierającą węglowodany, który nazwał indeksem glikemicznym.

Indeks glikemiczny (IG) to wartość, za pomocą której wyraża się wzrost stężenia glukozy we krwi po spożyciu porcji produktu zawierającej 50g węglowodanów przyswajalnych w porównaniu ze wzrostem, który następuje po spożyciu 50g glukozy.






Zatem czym wyższa wartość indeksu glikemicznego danego produktu, tym wyższe stężenie glukozy we krwi.

Zapewne wiesz już, że produkty można podzielić na te, które mają niski IG (IG < 55), średni IG (56-69) oraz te o wysokim IG (IG > 70%). Większość surowych warzyw, nasion strączkowych i owoców ma niski lub średni indeks glikemiczny, natomiast przetworzone produkty zbożowe, ziemniaki mają wysoki indeks glikemiczny.

Dietę opartą na niskim IG stosują nie tylko osoby odchudzające się, ale także diabetycy. Podstawą tej diety powinny być produkty o niskim IG tzn. surowe warzywa i owoce, niskotłuszczowe produkty mleczne, warzywa strączkowe i orzechy. Mniejszy udział mają: pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe i krótko gotowane makarony, kasze czy ryż. Najmniej zalecane są produkty przetworzone o wysokim IG.

WYSOKI INDEKS GLIKEMICZNY

Produkt

 

IG

 

Glukoza
100
Wafle waniliowe
77
Frytki
75
Bagietka
95
Ziemniaki gotowane/tłuczone
70
Ryż biały błyskawiczny
87
Kleik ryżowy
87
Cukierki żelki
80
Płatki kukurydziane
84


ŚREDNI INDEKS GLIKEMICZNY

Produkt

 

IG

 

Banan (dojrzały)
55
Buraki
64
Coca-cola
63
Musli nieprażone
56
Kasza manna
68
Kus-kus
65
Makaron
38-68
Brzoskwinia z puszki
68
Ananas
59


NISKI INDEKS GLIKEMICZNY

Produkt

 

IG

 

Chleb żytni na zakwasie
55
Kasza gryczana
54
Ryż brązowy gotowany
55
Soczewica gotowana
30
Fasola biała ugotowana
30
Czereśnie
22
Marchewka ugotowana (półtwarda)
49
Jabłko
38
Czekolada mleczna
49

CO POWODUJE ZMIANĘ IG?

Indeks Glikemiczny zwiększa się pod wpływem:
  • obróbki termicznej (marchewka świeża - ig 30, marchewka długo gotowana - ig 80)
  • forma produktu: zmielenie, przetworzenie, pozbawienie pełnych ziaren
  • pozbawienie błonnika

Indeks Glikemiczny zmniejsza się pod wpływem:
  • braku obróbki termicznej lub krótkiej obróbki
  • błonnika
  • dodatku tłuszczu i białka
  • obecności fruktozy i laktozy
  • dłuższego czasu spożywania pokarmu

ŁADUNEK GLIKEMICZNY

Niektóre z produktów o wysokim indeksie glikemicznym w zwyczajowo spożywane porcji zawierają małą ilość węglowodanów przyswajalnych, dlatego oprócz IG powinno zwrócić się także uwagę na moim zdaniem dokładniejszy - ładunek glikemiczny (ŁG), który określa odpowiedź glikemiczną po spożyciu określonych porcji produktów spożywczych.

 




Czym większa wartość ładunku glikemicznego, tym większy wzrost stężenia cukru we krwi i mocniejsza odpowiedź insulinowa. Ładunek glikemiczny uznaje się za mały dla ŁG<_10, średni ŁG = 11-19, a wysoki ŁG >_ 20. Przyjmuje się także, że ładunek glikemiczny dziennej diety powinien być mniejszy niż 80.

Dla przykładu produkty o wysokim indeksie glikemicznym mogą mieć niski ładunek gliemiczny np.: arbuz (IG = 72, ŁG = 4 – porcja 120g).

Dieta bogata w węglowodany o wysokim IG i ŁG zwiększa ryzyko rozwoju otyłości, insulinooporności, cukrzycy typu II i chorób układu sercowo-naczyniowego. Stosowanie diety o niskim IG u osób z nadwagą, nie ograniczając przy tym wartości energetycznej diety skutkowało zmniejszeniem się odpowiedzi glikemicznej i insulinowej, a także uszczuplało ilość tkanki tłuszczowej i obwód talii. Ponad to posiłki o niższym IG pozwalają utrzymywać dłużej uczucie sytości. Taka dieta może być alternatywą w stosunku do diet niskoenergetycznych, po których często występuje efekt jo-jo.



Podziel się:  Odchudzanie bez kitów Facebook  

Komentarze:



burt
to się dowśiedziałem :p
25-06-2013 (15:27:47)

olka
polenam odchudzającym się konkurs : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=174044436108452&set=a.130222910490605.1073741829.129728037206759&type=1&theater
04-08-2013 (00:14:10)

dawidd
zawsze dziwiłem sięze po piwie tak chce mi się jeść, ja schudłem 20 kg a to dzięki jednej książce http://odchudzanie-z-pasja.zlotemysli.pl/heban,1/
13-08-2013 (17:18:16)

ania52
Napisz komenwitam ja używając tego produktu schudłam prawie 5 kg moze tez ci się uda http://track.ultra-slim.pl/product/Ultra-Slim/?pid=121&uid=7302tarz...
03-10-2013 (09:39:00)

Artykuły
Odżywianie

Czy wiesz, że łosoś...
Odżywianie

Co kryje się w płatkach owsianych? Cała prawda o owsiance! Czy wiesz, że...
Odżywianie

CZY FRUKTOZA NAPRAWDĘ JEST AŻ TAKA ZŁA?
Odżywianie

Małe śniadanie jest związane z występowaniem zespołu metabolicznego
Odchudzanie

NADWAGA PO CZTERDZIESTCE - jak sobie z nią radzić?
Odżywianie

CO WYBIERAĆ W SKLEPIE SPOŻYWCZYM - Proste porady dla początkujących
Zdrowie

Kwasy tłuszczowe omega-3 i rak prostaty? - KPINA
Odchudzanie

15 powodów, dlaczego Twoja dieta odchudzająca nie działa!
Odchudzanie

Ekstrakty z owoców cytrusowych pomocne w odchudzaniu?
Odżywianie

Czy wiesz, że łosoś...


konkurs podstrony Dodaj przepis Jadłospis Ilość energii na posiłek

Najnowsze video